Na historický vhled Richarda Biegela o rozvoji a zániku židovského města na pravém břehu Vltavy,
překrývání stop,
zájmů, vlivů a vizí
navázal Lukáš Vacek úvahou o poloze Palmovky na rozhraní centrální Prahy a periferie. Setkávají a překrývání se tu historické stopy a nedořečené koncepce – typicky pražské fenomény.
kompoziční schema Palmovky jako lokálního centra na orbitu vnitřní Prahy – Ing.arch. Lukáš Vacek
Palmovka je periferní území s údělem lokálního centra, s typickým geniem loci stále vzdorujícím všem destruktivním zásahům.
Tomáš Vích tu nejednoznačnost doplnil úvahou o rozhraní světů a pochybách o skutečném těžišti Prahy 8, které cítí dál, na Střelničné. Ostatně celá Praha 8 je nesourodý útvar od Karlína po Bohnice. Železnice s městským okruhem odtrhla části Libně a připojila je k Vysočanům, zatímco posunuté koryto Vltavy přidalo k Libni Maniny.
Jaroslav Zima z D3A představil vizi Prahy rostlé z jasně definovaného veřejného prostoru ulic, náměstí a parků a soukromého prostoru domovních bloků.
Praha jako síť veřejného a zastavěného prostoru – Generel Vltavy – D.A.Studio 1994
Pomlky mezi hotovými (a skvělými) kusy města (Letná, Holešovice, Dejvice, Karlín, Vinohrady, Smíchov) dorůstají v přirozené struktuře, doplněné vodními kanály a inteligentní městskou dopravou v Generelu Vltavy.
perspektivy oživeného města – Ing.arch. Jaroslav Zima – Generel Vltavy – D.A.Studo 1994
Realizovaný příklad klasického městského urbanismu je k vidění na Smíchově (D3A (D.A.Studio) 1996)
Bohužel velké části Prahy jsou dnes předefinované jinak a dovolím si tvrdit že hůř.
Tolik k části mapující území Palmovky a Libně. Závěr debaty patřil Josefu Pleskotovi.
Pleskot se území okolo Palmovky věnoval už před rokem 1999. Po stavbě sídla Metrostavu následovaly úvahy o umístění sídla ČSOB, urbanistická studie území pro Metrostav developement a návrh radnice Prahy 8 pro soutěžní dialog s Metrostavem, který ve výběru zvítězil.
Ing.arch. Josef Pleskot – schema svébytných zón v území
Výsledkem všech aktivit je aktuálně zpracovávaná urbanistická studie dolní Libně pro URM, která byla v rozpracovanosti na debatě poprvé veřejně prezentována.
Tady je potřeba malá odbočka: většinu veřejného prostoru v Praze likviduje soustavně pokračující dopravní koncepce městských okruhů, vycházející z dokumentu ZÁKOS (1974).
Současný územní plán pracuje s projektem PÚDIS obsahujícím tunely, odklony, sjezdové rampy, prostě všechny ty báječné město hubící prvky. Pleskot nabízí kvalitní alternativu s dopravou rovnoměrně rozloženou do sítě ulic. Je to v současnosti odvážný a silný městotvorný koncept, který zasluhuje ocenění a podporu.
Urbanistická studie má nejen dopravní ambici – definuje zároveň veřejný prostor až do podrobnosti regulačního plánu, zjednodušeně 3d hmotového modelu ulic, prostranství a zastavěných ploch.
Navržená kompaktní struktura na území bývalého autobusového nádraží je směrem k východu stále rozvolněnější a z konceptu definovaného rozhraní mezi veřejným a soukromým přechází k definici soliterních staveb. Obsahuje některé monoblokové projekty (včetně návrhu nové radnice), jejichž realizace je v současnosti nejasná. Z obecné mapy ploch, na kterých se stavět smí a nesmí, sklouzává do fáze návrhu velkých solitérních staveb a rozlévajícího se veřejného prostoru, snad parku.
Určovat budoucí tvář města a prezentovat rozpracovaný projekt je těžké. Dobrat se rozumného výsledku vyžaduje velkou otevřenost a kvalitní oponenturu projektu metodou peer review. Město jako zadavatel a reprezentant zájmu občanů by se touto cestou mělo rychle vydat. Pouze dokument přijatý odbornou i laickou veřejností má šanci na realizaci.
Palmovka je stále na rozhraní. Stane se lokálním centrem na samém okraji vnitřní Prahy, nebo (slovy Lukáše Vacka) jen korálkem na ose Karlín – Vysočany? To zůstává otevřené…
Závěr z minulého týdne překonal běh událostí. Podle zveřejněných odposlechů Romana Janouška nevzniká pražský urbanismus v atelierech architektů nebo snad vizích Útvaru rozvoje města (URM). Vzniká v hlavách lobistů posuzujících „kvalitu“ podle svých vlastních měřítek. Výsledky jsou tristní.
Palmovka One – Discovery Group
I takhle může nakonec skončit Palmovka.
Poděkování:
Farnímu sboru Českobratrské církve evangelické za poskytnutí své kaple a techniky k veřejné debatě,
občanskému sdružení 8jinak! za organizaci,
Richardu Biegelovi za skvělé moderování,
panelistům a diskutujícím za příspěvky,
výbornému publiku, které debatu sledovalo v tříhodinovém maratonu
a všem ostatním, kteří k průběhu přispěli
V panelové debatě vystoupili:
PhDr. Richard Biegel, Ph.D. (Klub Za starou Prahu)
Ing. arch. Lukáš Vacek (FA ČVUT)
Ing. arch. Jaroslav Zima (D3A)
Ing. arch. Tomáš Vích (Praguewatch)
Ing. arch. Josef Pleskot (AP Atelier)
v textu jsou použity obrázky z jednotlivých prezentací (Richard Biegel, Lukáš Vacek, Jaroslav Zima, Josef Pleskot)
odkazy:
https://sites.google.com/site/8jinak/home – 8jinak!
http://www.d3a.cz/projects/realizations/urban-planning/ – D3A – Smíchov
http://www.archiweb.cz/buildings.php?action=show&id=373 – Josef Pleskot – Metrostav
http://www.casopisstavebnictvi.cz/tisk.php?ID=1870 – ZÁKOS a zklidnění magistrály
http://www.auto-mat.cz/tunel-blanka/blanka-2-problemy/ – tunel Blanka II – AutoMat
http://kuzemenskysynek.blogspot.com/2012/03/prezentace-iifaze-koncepty.html – koncepty Elsnicova náměstí v podání studentů atelieru Kuzemenský a Synek
http://zpravy.idnes.cz/bem-durica-odposlechy-pozemky-dkh-/domaci.aspx?c=A120322_210623_domaci_brm – dělej, že nic nevidíš
http://www.discovery-group.cz/cz/projects.php?id=1 – vize města podle Discovery Group
http://praha.idnes.cz/na-prazske-palmovce-vyroste-nove-centrum-autobusy-se-na-cas-presunou-1kk-/praha-zpravy.aspx?c=A110120_092331_praha-zpravy_sfo – promo článek v iDnes