Reklama
 
Blog | Martin Kloda

Občanská povinnost

„Nejvážnějších chyb se dopustilo Československo vůči sobě samému. Kromě několika pozoruhodných výjimek byl jeho politický personál podprůměrný.
Fungování stran, gigantických ekonomicko-politických organizací, které byly naprosto v moci sekretariátů, zabraňovalo jakékoli obnově a omlazení a znechucovalo lidi s nejlepšími úmysly.
Rozdělení nejdůležitějších veřejných úřadů mezi tyto strany prohlubovalo sklerózu státu a povzbuzovalo parazitismus partajních klientel.“
Hubert Beuve-Méry, pražský dopisovatel večerníku Le Temps, 1938,

citát Respekt 2/2012

Není asi v historii období, které by se vyznačovalo tak barbarským přístupem k architektonickému dědictví a takovou neschopností stavebního rozvoje – developementu. Troufám si tvrdit, že neexistuje další společenská oblast s tak výraznou návazností na komunistický režim. Ale popořádku.
První iniciativou, se kterou jsem se setkal, bylo občanské sdružení Nádraží nedáme. Díky Martinu Kadrmanovi a dalším nadšencům, mimo jiné Jiřímu Suchomelovi, profesoru architektury na FATUL v Liberci se podařilo zabránit zbourání historické budovy nádraží v Ústí nad Orlicí. Navzdory technokratickým tvrzením bylo možné upravit trasu kolejiště tak aby budovu sevřenou mezi dva peróny nezasáhla. Případ ještě nemá happyend – České dráhy trvají na stavbě nové budovy nádraží, protože starou „vyvzdorovanou“ prý nepotřebují. Namísto prověřené kvality trvají na ubohé nekvalitě. Na novostavbu je vydané stavební povolení.
Některá nádraží jsou na tom podstatně hůře. V Ostravské aglomeraci stojí hned tři příklady „bruselstylu„. Ostrava hlavní nádraží, Ostrava Vítkovice a Havířov. V ošuntělém, ale zásadně slušném stavu je jen Hlavní nádraží. Stanice ve Vítkovicích ztratila bývalou důležitost a živoří na hraně udržitelnosti, nádraží Havířov se místní radní spolu s Českými dráhami rozhodli rovnou zbořit.
Zatímco osud některých staveb visí na vlásku, další technické památky už byly zničeny. Odstřelen byl Eifelem inspirovaný Ivančický viadukt, po několikaleté uzavírce byl demontován nejstarší ocelový příhradový most v republice mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví.

 

 

Reklama

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nový most se s ním může esteticky jen těžko rovnat.

 

 

 

 

 

 

 

Dopravní a technické stavby se u nás budují bez účasti laické a odborné veřejnosti. Prezentují se jako technický problém s technickým řešením, o kterém se nediskutuje. Průlomem se stal teprve odmítaný tunel Blanka s neobhajitelnými garážemi pod Letenskou plání a odporným dopravním kráterem na Malovance. Tunel je určen tranzitní dopravě a na místní dopravu v území kterým prochází bude mít minimální vliv.
Sami autoři přiznávají, že například kritická doprava ve Veletžní klesne asi o 30%, zatímco celkový průjezd územím se zvýší o 50%. Vybudovala se tedy nová dopravní tepna v těsné blízkosti histroického centra. Ta má být napájena budovanými radiálami přesně podle socialistického projektu ZÁKOS z roku 1974! Navzdory diskutabilnímu významu Blanky pro centrum Prahy se chystá výstavba Blanky 2 v Praze 8, která si vyžádá i demolice stávajících domů.


Stanice pražského metra projektuje téměř výhradně Metroprojekt. Patří mezi ně „skvosty“ jako Černý Most. Stanice v provozu od 8.11.1998 – náklady 412 milionů Kč, METROPROJEKT, Ing.arch. Alena Martínková – je v současnosti zralá na totální rekonstrukci, nebo spíš demolici. Odbornou veřejností jsou odmítané konstrukci předstírající stavby Patrika Kotase.
Na protest proti knihovně Jana Kaplického se chtěl prezident Klaus připoutávat k bagru. Rekonstrukci Klementina bez velkého zájmu projektuje opět Metroprojekt a navrhuje to co umí: podzemní garáže a tunely.
Nepohodlné stavby se nechávají spadnout (Lázně Kyselka, Šlechtovka), nebo je jim v „havarijním stavu“ pomoženo (Stadion Štvanice). Chátrání domů taky bývá způsobeno stavební uzávěrou (často kvůli dopravním stavbám) nebo neschopností obce přinutit majitele k nápravě (automat Svět). Chátrají i stavby s náklady v řádů statisíců (pardon, v Praze samozřejmě „několika milionů“) – rodný dům Jana Kubelíka v Michli.

Developerským hitem poslední doby jsou nákupní centra. V Praze sice některá živoří, ale chystají se další a móda zasahuje i ostatní města republiky. Namátkou Jablonec, Hradec Králové, Prostějov, Plzeň, Ostrava. Proti zbourání Ostravice probíhá petice.
Namísto různorodé zástavby domů s uličním parterem se budují obchodní monobloky uzavřené samy do sebe. Cílem obchodníků je soustředit nakupující ve vnitřním labyrintu, o roztěkané uliční pasanty nestojí. Pro městský život a atmosféru mají tyto stavby naprosto destruktivní charakter.
Developeři mají volnou ruku na významných pražských parcelách (Nové mlýny – Revoluční), na městských pozemcích (Holešovický trojůhelník, Nová Palmovka), na velkých rozvojových územích (Karlín, nádraží Bubny, nádraží Žižkov, Rohanský ostrov, Palmovka..).
Pražské prostředí je nejasné, mnohokolejné. Hlavního architekta nahradil úřednický URM. O památkách rozhodují malí (státní) a velcí (magistrátní) památkáři, důležitý hlas má sbor expertů s dlouhodobým předsedou architektem Malinským.
Jasná pravidla neexistují. Drobné stavební úpravy v památkové zóně bývají obrovský problém, u velkých staveb jde prosadit lecos. Dosluhuje starý územní plán, zastavila se práce na konceptu nového plánu a oba dokumenty mají být nahrazeny metropolitním plánem.
Snad je to krok správným směrem, protože územní plán funguje hlavně jako mapa pirátského pokladu – stačí přebarvit příslušné políčko a vykopat poklad. Není to zadarmo, Praha je údajně v korupci srovnatelná s Bukreští a slušní developeři se sem nehrnou.
Developeři „mimo mikrofon“ přiznávají 10% z investičních nákladů na úplatky a dalších 10% jako rezervu.
Regulační plány se nedělají, zástavba se řídí tzv. koeficienty funkčních ploch. V Praze platí zvláštní podmínky výstavby, tzv. Ótépéčka, jejichž základem je socialistický dokument vyvíjející se formou „mírného pokroku v mezích zákona“.
Současný systém je neudržitelný. Regulaci předstírá, ale možné téměř vše za předpokladu získání souhlasných stanovisek „dotčených orgánů“. Výsledkem je třeba neobývatelná kýčovitá nuda v Karlíně.

Karlín – neřízený developement území, zástavba monoblokovou strukturou

Můžeme si přiznat, že regulovat neumíme a nechat stavebníkům úplnou svobodu. Výsledky budou stejné nebo o něco lepší než dosud, protože zmizí korupční prostředí odsávající investiční prostředky. Na uvolněný trh přijdou noví silní developeři a s nimi konkurence a kvalita. Nebo můžeme nastavit jasná pravidla a připravované projekty otevřít veřejné debatě a nezávislé odborné oponentuře. Čitelné prostředí a veřejná kontrola je opět cesta k tříbení trhu a lepší kvalitě. Zakládání měst není zas taková věda. Ve středověku určil lokátor, kde bude náměstí, ulice a domy. Počet pater obvykle souvisel s cenou parcely. Kdo překročil uliční čáru byl o hlavu kratší.
Dnes stačí dělat vpodstatě totéž. Určit šířku ulice příjemnou pěším. Rozparcelovat bloky na jednotlivé domy. Dbát na solidní parter. Zkoordinovat nezbytnou infrastrukturu. Monobloky městký život nepřinesou (až na vzácné výjimky). Corbusierovská „Sluneční města“ byl tragický omyl avantgardy. Navázat na tradici prvorepublikového stavitelství možné je, dokonce i s velkými developery. Znamená to překročit zažité stereotypy. Nastavit jasná pravidla. Požadovat od zastupitelů kvalitu a nepřipustit osobní zájmy. Je to naše občanská povinnost.

Smíchov – klasická městská bloková zástavba jednotlivými domy. Regulace území, územní rozhodnutí D3A (D.A.Studio) 1996

 

Odkazy z textu:
http://respekt.ihned.cz/c1-54366360-strasidla-ceskych-dejin – Respekt 2012
http://www.stop-demolici.cz/ – Nádraží nedáme! o.s.
http://www.stop-demolici.cz/res/dokumenty/2009-07-15/render-11.jpg – vizualizace navržené rekonstrukce podle návrhu studentky FATUL Pápajové
http://www.stop-demolici.cz/index.php?cmd=foto-nadrazi&type=vizualizace – vizualizace nové budovy – Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
http://protimluv.net/protimluv/21-22/strana.php?cislo=8 – bruselský styl na Ostravsku
https://www.facebook.com/pages/V%C3%ADtkovick%C3%A9-vlakov%C3%A9-n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD-je-kulturn%C3%AD-pam%C3%A1tka/168330109895812?sk=wall FB stránka Vítkovice
http://www.vlakovenadrazihavirov.cz/o-budove-vlakoveho-nadrazi – nádraží Havířov
https://www.facebook.com/pages/Nechceme-zbourat-vlakov%C3%A9-n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD-v-Hav%C3%AD%C5%99ov%C4%9B/296686297042807?sk=info FB stránka Havířov
http://spz.logout.cz/infra/ivan2.html – Ivančický viadukt
http://mo.ttnz.cz/wordpress/wp-content/uploads/2009/07/malovanka_dopravni_reseni_faze3.jpg – tunel Blanka – Malovanka
http://www.auto-mat.cz/tunel-blanka/blanka-2-problemy/ – AutoMat – vychovatelna v představách projektanta
http://www.mapy.cz/#x=14.468155&y=50.115735&z=19&d=area_8448_1&t=s&o=3 – současná Vychovatelna
http://www.casopisstavebnictvi.cz/tisk.php?ID=1870 – ZÁKOS a zklidnění magistrály
http://archiweb.cz/salon.php?action=show&id=6046&type=10 – Zde je Kotasovo
http://kloda.blog.respekt.ihned.cz/c1-52233750-blob-na-spicce-ledovce – Blob na špičce ledovce
http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-42849520-opravy-klementina-jsou-bez-dozoru-vse-ovlada-jeden-clovek – Metroprojekt v Klementinu
http://praha.idnes.cz/pod-klementinem-v-praze-nebude-depozitar-s-knihami-ale-parkoviste-p9s-/praha-zpravy.aspx?c=A111013_161159_praha-zpravy_ab – garáže jsou kravina
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/katerina-beckova-.php?itemid=14942 – Bémův tunel blahodárná krize v Klementinu
http://www.zachrante-lazne-kyselka.cz/cz/ – Lázně Kyselka
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/140868-boj-prazskych-ruin-vyhral-bazen-slechtovka-dal-chatra/ Šlechtovka vs. Šutka
http://www.youtube.com/watch?v=BudnPs6ly6M – Štvanice pláče – YouTube
http://cs.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A1c_Sv%C4%9Bt – palác Svět
http://praha.idnes.cz/zchatraly-rodny-dum-houslisty-kubelika-v-michli-se-v-muzeum-nepromeni-1z6-/praha-zpravy.aspx?c=A120224_190550_praha-zpravy_sfo – rodný dům Jana Kubelíka
http://www.crestyl.com/[email protected] Crestyl Jablonec
http://www.hbreavis.sk/cz/projekt/aupark-hradec-kralove-0 Aupark Hradec Králové
http://www.hkcity.cz/okruzni-krizovatka-koruna/ Kotas v Hradci Králové
http://www.manthellan.cz/ světoznámý ateliér Benoy v Prostějově
http://www.amadeus-real.cz/obchodni_centra/plzen/1 Plzeň podle vize Amadeus Real
http://www.ocostravica.amadeus-real.cz/cz/fotogalerie Ostrava podle vize Amadeus Real
http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-ostrava/zpravy/163825-ostravane-bojuji-za-zachranu-modniho-domu-ostravica/ – ČT – Ostraváci se bouří
http://archiweb.cz/salon.php?action=show&id=11197&type=10 Přešlapování nad Revoluční – Karolína Jirkalová
http://www.praguewatch.cz/reports/view/290 – Galerie Stromovka
http://www.cka2011.cz/archbook/2011/10/simcity-nova-palmovka-nove-sidlo-uradu-mestske-casti-praha-8/ – Nová Palmovka
http://www.sites.google.com/site/8jinak/projekt-centrum-palmovka/architektonicka-soutez-ano-ale – urbanismus Palmovky – nemocný kus města
http://ireport.cnn.com/docs/DOC-752575 Corrupt Tours

http://kuzemenskysynek.blogspot.com/2012/03/odevzdavka-cmc-architects-afi-europe.html – CMC v Karlíně
http://kuzemenskysynek.blogspot.com/search/label/2011%20zimn%C3%AD%20semestr%20odevzd%C3%A1n%C3%AD – jak to umí studenti z atelieru Kuzemenský a Synek
http://kloda.blog.respekt.ihned.cz/c1-52832150-senegal-po-cesku – Senegal po česku
http://kloda.blog.respekt.ihned.cz/c1-54452800-detektivka-z-prahy-7 – Senegal po česku II
http://www.zlatyrez.cz/tituly/andel/index.htm – Zlatý anděl

http://www.ostravica-textilia.cz/ – petice proti zbourání Ostravice – Textilie